Home > Uncategorized > Di Mana Keju Di Dalam Susu?

Di Mana Keju Di Dalam Susu?

Pada suatu hari,sedang jemaah berkumpul di masjid,  seorg kafir (atheis) naik ke atas mimbar dan mahu bertukar fikiran dgn sesiapa shj. Namun,tujuan sebenarnya adalah untk ‘menyerang’ para ulama Islam.

Di antara saf2,bangunlah seorg lelaki muda. Dialah Abu Hanifah dan ketika berada di hadapan mimbar, dia berkata : “inilah saya,yg ingin bertukar-tukar fikiran dgn tuan”

Mata Abu Hanifah berusaha untk menguasai suasana, nmun dia tetap merendahkan diri kerana usianya yg muda. Lalu dia pun meminta agar ilmuwan kafir itu memberikan pendapat. Berlangsunglah dialog diantara mereka berdua

ATHEIS : pada tahun brapakah Rabbmu dilahirkn?
ABU HANIFAH : Allah berfirman : “Dia (Allah) tidak dilahirkan dan tidak pula melahirkan.”

ATHEIS : masuk akalkah apabila dikatakan bahawa Allah adalah yg pertama,yg tiada apa2 sebelum-Nya? pada thn brapakah Dia ada?
ABU HANIFAH : Dia ada sebelum adanya sesuatu.
ATHEIS : tolong berikan contoh yg lebih jelas drpd kenyataan!
ABU HANIFAH : tahukah tuan tntng perhitungan?
ATHEIS : ya
ABU HANIFAH : angka brapa sblm satu?
ATHEIS : tidak ada angka (kosong)
ABU HANIFAH : kalau angka satu pun tidak ada angka lain yg mendahuluinya,knapa tuan hairan kalau sblm Allah Yang Maha Esa tidak ada yg mendahului-Nya ?

ATHEIS : di manakah Rabbmu berada skrg? sesuatu yg ada pasti ada tempatnya.
ABU HANIFAH : tahukah tuan bagaimana bentuk susu? apakah di dalam susu itu ada keju?
ATHEIS : ya,sudah tentu.
ABU HANIFAH : tolong perlihatkan kepadaku di mana,di bahagian mana tempat keju itu brada skrg?
ATHEIS : tak ada tempat yg khusus. keju itu bercampur dgn susu di seluruh bhgn.
ABU HANIFAH : kalau keju berupa benda pun tiada tempat yg khusus,apakah layak tuan meminta kpdku untk menempatkan tempat Allah Taala? Dia tidak bertempat dan tidak ditempatkan!

ATHEIS : tunjukkn kepadaku zat Rabbmu,apakah ia bnda padat seperti basi,atau cair seprti air,atau berbentuk wap seprti gas?
ABU HANIFAH : pernahkah tuan mendampingi org sakit yg akan meninggal dunia?
ATHEIS : ya,pernah.
ABU HANIFAH :mula2 ia akn berkata-kata dgn tuan dan menggerak-gerakkn anggota tubuhnya.lalu tiba2 diam x brgerak.apa yg menyebabkn perubahan itu?
ATHEIS : kerana rohnya telah meninggalkn tubuhnya.
ABU HANIFAH : apakah swaktu kluarnya roh itu,tuan masih ada di situ?
ATHEIS : ya,masih ada.
ABU HANIFAH ceritaknlah kpdku,apakah rohnya itu bnda padat seprti besi,atau cair seprti air,atau berbentuk wap seprti gas?
ATHEIS : entahlah,aku tidak tahu.
ABU HANIFAH : kalau tuan tidak mengetahui bagaimana zat mahupun bentuk roh yg hanya ada pd makhluk,bagaimana tuan boleh memaksaku untk memperlihatkn zat Allah Taala?

ATHEIS : ke arah manakah Allah skrg mnghadapkn wajah-Nya?sbb sgala sesuatu pasti mempunyai arah.
ABU HANIFAH : jika tuan menyalakn lampu di dlm gelap,ke arah mnakah sinar lampu itu menghadap?
ATHEIS : sinarnya mnghadap ke sluruh arah dan penjuru.
ABU HANIFAH : kalau demikian halnya dgn lampu yg cuma buatan itu,bgaimana dgn Allah Taala pencipta langit dan bumi,sbb Dia adalah nur langit dan bumi.

ATHEIS : kalau org masuk ke syurga itu ada awalnya,kenapa tidak ada akhirnya?kenapa di syurga kekal selamanya?
ABU HANIFAH : kiraan angka pun ada awalnya tetapi tiada akhirnya.

ATHEIS : bagaimanakah kita boleh makan dan minum di syurga tanpa membuang air kecil dan besar?
ABU HANIFAH : tuan sudah mempraktikkn nya ketika tuan brada di perut ibu tuan.hidup dan makan serta minum slama 9 bulan,akan tetapi tidak pernah membuang air kecil atau besar di sana.kemudian brulah kita melakukn 2 hajat trsebut setelah keluar beberapa saat ke dunia.

ATHEIS : bagaimanakah kebaikan syurga akan brtambah dan tidak akan habis-habisnya jika dinafkahkn?
ABU HANIFAH : Allah juga mencipta sesuatu di dunia,yg apabila dinafkahkn malah brtambah byk.seperti ilmu ,smakin diberikn (disebarkn) ilmu kita smkin berkembang (bertambah) dan tidak berkurang.

ASTHEIS : ya,kalau segalanya sudah ditakdirkn sebelum diciptakn,apa yg Allah sedang kerjakn skrg?
ABU HANIFAH : tuan mnjawab pertanyaan saya dr atas mimbar,sedangkn saya mnjawabnya dr atas lantai.maka untk menjawab pertanyaan tuan,saya mohon tuan turun dr atas mimbar dan saya akan menjawabnya di tmpt tuan.

‘ilmuwan’ kafir (atheis) itu turun,dan abu hanifah menggantikannya di atas mimbar

ABU HANIFAH : baiklah,skrg saya akn menjawab pertanyaan tuan.tuan bertanya apa pekerjaan Allah skrng?
(‘ilmuwan’ itu mengangguk)
ABU HANIFAH : ada pekerjaan-Nya yg dijelaskn dan ada yg tidak dijelaskn.Pekerjaan-Nya skrg ialah bhw apabila di atas mimbar sdng berdiri seorg kafir yg tidak hak seprti tuan,Dia akan menurunknnya seprti skrg,sedangkn apabila ada seorg mukminin di lantai yg berhak,dgn segera pula Dia akn menganggkatnya ke atas mimbar.
demikian pekerjaan Allah setipa waktu.

‘ilmuwan’ kafir (atheis) itu terpegun dgn jawapan yg diberikan oleh Abu Hanifah, demikian juga para jemaah yg lain.

*Post daripada – Nurkhaleeda Shamiza.

Jazakillahu khayr🙂

Categories: Uncategorized Tags:
  1. nur
    February 12, 2011 at 3:45 am

    ‘untk menempatkan tempat Allah Taala? Dia tidak bertempat dan tidak ditempatkan!’
    apa maksudnya?

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: