Home > Uncategorized > Masa untuk Makan!

Masa untuk Makan!

Suka makan tak?  Suka!? =O Hey,tipu lah kalau cakap tak suka makan kn.. tahu tak,sebenarnya kn bila kita makan pun kita boleh dapat pahala free2 jer!😉 haa..betol.. senang jer nk dapat pahala waktu kita makan dengan minum tau.. =) Nak tau tak macam mane? Ok,cuba baca hadith nih… ‘ Dari Umar bin Abi Salamah r.a telah berkata: Rasulullah s.a.w telah bersabda kepadaku: 

“Wahai ghulam (budak), apabila kamu makan,maka bacalah “bismillah”, makanlah dgn tangan kanan, dan makanlah apa yg ada dihadapan kamu.” [Muttafaqun alaiy]

Dah tau kn macam mane?😉 mula2 jangan lupa baca ‘bismillah’, makan guna tangan kanan dn makan apa yang ada di hadapan. Ape?? nak makan pakai tangan KIRI?!? JANGAN! sebab….

Sabda Rasulullah s.a.w: ” Jangan kamu makan dengan tangan kiri,sesungguhnya SYAITAN makan dengan tangan kiri.” [HR MUSLIM]

Ha..nak makan dengan tangan kiri lagi ker? jadi,nk ikut Syaitan!? Tak payah lah.. makan lah guna tangan kanan,dapat pahala ikut sunnah nabi lagi tu..😉 SeLaMaT MaKan!! =D

Salam..! ^_^

 

 

Categories: Uncategorized
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: